Model d’els que denuncien els abusos
de poder
El
2 d’abril el santoral porta a Francesc de Paula (†1507 amb 71 anys), fundador dels “Mínims”, Ordre dels ermitanys
de sant Francesc d’Assís i de qui Pau VI va dir el 1977 que és un veritable
model per els que han de cridar l’atenció als governants que abusen del seu
poder i que malgasten en despeses innecessàries els diners que haurian de
dedicar als pobres.
Aquest
abusar de el poder és el “somni” de ser omnipotent, de ser déu, tentació tan
antiga com l’home mateix doncs ja va ser en la que van caure Adam i Eva als que
Satanàs (la serp) va tentar dien-los aquell “sereu com déus” (cf Gn 3, 5).
Los
judíos querían lapidar a Jesús por blasfemo ya que “te haces Dios” (Jn 10, 33). Cuando Jesús curó a un enfermo de hacía
38 años en la piscina llamada Betzata, por curarle en sábado y ordenarle tomar
su camilla “los judíos con más ahínco
buscaban matarle, porque (…) llamaba a Dios Padre suyo, haciéndose igual a
Dios” (Jn 5, 18).
Pau i Bernabé, a Listra van véncer sense contemplacions la tentació de ser aclamats
com déus doncs la
multitut va aixecar la veu dien: Els déus han baixat fins a nosaltres en
forma humana. I cridaven a Bernabé Zeus i a Pau Hermes, perquè aquest era
qui principalment parlava. Quan els apòstols Bernabé i Pau ho van sentir van
esquilçar els seus vestits i van córrer cap a la multitut cridant: ¿què és el
que feu? També nosaltres som homes mortals com vosaltres i us prediquem que us
convertiu d’aquestes coses falses” (Act
14, 8-15).
A
l@s cristian@s gálatas les comenta que
“en otro tiempo, cuando (…) servisteis a
los que realmente no son dioses” (Gal 4, 8). Y a l@s de Corinto les recordaba también que “aunque algunos sean llamados dioses en el
cielo o en la tierra, y de hecho haya muchos dioses y muchos señores” (1Cor
8, 5), los cristianos no hacen eso pues saben que no hay más que un solo Dios
que está en el cielo.
El
profeta Ezequiel (†573 aC) ja va denunciar de part de Yahveh sobre aquesta
eterna temptació: “digas al príncep de Tiro (…) has dit: «Soc un
déu, estic assegut en un tron diví». Tú que ets un home i no un déu” (Ezeq
28, 1-9). A l’antic Egipte faraònic,
durant la dinastia IV, Khefren va ser el sobirà que es va proclamar "fill
de Ra", o sigui fill de Déu. Després Akenatón,
el Faraó al 1.364 aC amb 18 anys, va ser considerat heretge per negar-ho ja que
la seva creença era monoteista en un únic déu, Atón, i va patir la forta
oposició de l’clergat, molt influent en aquella època.
Los
emperadores romanos fueron
divinizados desde el 27 aC, cuando el Senado romano dio a Octavio (63 aC.-14 dC) el título de Augusto, o sea ‘consagrado’ o ‘santo’, título reservado a los
dioses, y que más tarde se convirtió en sinónimo de ‘emperador’ y que además se
adjudicó el título de pontifex maximus
con control sobre la religión. Tito
(79-81 dC) hizo que a su madre Domitila se le rindieran honores divinos. En el
80 fue la erupción del Vesubio y el incendio de Roma.
Domicià (81-96 dC) va ser odiat pels senadors
per la seva adopció de l’títul de "dominus
et deus" (senyor i déu). Aterrí l’aristocràcia i va executar a molts per
suposats actes de traïció i va confiscar els bens dels condemnats, per fer
front a les seves creixents despeses. Al 92 dC va expulsar de Roma als filòsofs
i als matemàtics, per considerar-los subversius. També va perseguir als
cristians.
Trajano
(53-117 dC),
el primer emperador romano de origen hispano, gobernó durante 19 años con el
nombre de César Divino. Constantino I, emperador durante 13 años (324-337), solía aparecer en público vestido
con las ropas más lujosas, cargado de adornos de oro, al estilo oriental,
marcando un antecedente del emperador que gobierna rodeado de riquezas en nombre
de Dios, aunque Diocleciano ya había dado muestras de ello en su corte de
Nicomedia.
L’Emperador del Japó és anomenat Tenno en japonés que significa príncep
de el Cel, i durante la restauració de 1868 es va desmantellar el sistema
feudal i es va introduir el sintoisme estatal que va destacar la condició
divina de l’Emperador sense augmentar la seva influència política.
En
1945, después de la caída de Japón al término de la 2GM, el emperador Hiroito
renunció formalmente a convertirse en Arahitogami o "divino emperador
presente” o Dios viviente.
En
l’Imperi maya, el poder polític durant el període clàssic (250 – 900
dC) es va centrar en el concepte de l’«rei diví». Curiosament, en més d’un cas,
dones van ostentar el poder com regents dels seus fills menors d’edat o per
dret propi.
Es
verdad que el hombre está creado a imagen y semejanza de Dios y lo recuerda
Pedro Crisólogo afirmando que “el segundo
Adán (…) cuando creó al primero, colocó en él su divina imagen” (Sermones, 117). El alma humana es
espiritual o sea eterna (como Dios) y el cuerpo será reformado por la
resurrección de la carne para ser también eterno, para la vida eterna.
En
la presentació de les ofrenes de la Missa, es tiran unes gotetes d’aigua a el
vi i el celebrant resa (en silenci) que l’home (com l’aigua abocada en el calze)
deixará de ser-ho i ja mai poden recuperar-se aquestes gotes d’aigua i será
divinitzat de la mateixa manera que Déu participa de la nostra humanitat després
de la seva encarnació en les entranyes de Maria per obra de l’Esperit Sant.
El
Catecismo de la Iglesia católica (CEE 1701), citando la “Gaudium et spes” del
Concilio Vaticano II, recuerda que “en
Cristo, redentor y salvador, la imagen divina alterada en el hombre por el
primer pecado ha sido restaurada en su belleza original y ennoblecida con la
gracia de Dios (GS,
22).
En
un altre punt (n. 1996) el CEE recorda que “La gràcia és el favor, l’auxili gratuït que Déu ens dóna per
respondre a la seva crida: arribar a ser fills de Déu (cf Jn
1, 12-18), fills adoptius (cf Rm 8, 14-17), partícips de la naturalesa
divina (cf 2P 1, 3-4), de la vida eterna (cf Jn 17, 3)”.
En
el n 398 se lee que “el hombre,
constituido en un estado de santidad, estaba destinado a ser plenamente
"divinizado" por Dios en la gloria. Por la seducción del diablo quiso
"ser como Dios" (cf. Gn 3, 5), pero "sin Dios, antes que Dios
y no según Dios" (San Máximo el Confesor, Ambiguorum liber).
Cardenal Carrick expulsado del estado clerical |
Avui
dia ha saltat la denúncia profética de l’abus de poder també a l’Església
católica i alguns afirman que és l’ADN que porta dins i es denuncia que
l’episcopat és la major estructura de poder. En els segles XIV i XV es va discutir
“teológicament” qui tenia la máxima “autoritas” i mai s’ha volgut distinguir
que una cosa és la autoritas, la autoritat
(d’un gobernant, d’un pare i una mare de familia, d’un/a agent de tráfic en
aixó de l’tráfic, etc.) i un’altre cosa és la potestas, el poder. Tenir autoritat sense poder no és debilitat i tristement
la Historia ensenya que ni han faltat ni falten avui dia els que encara que
tinguin poder, abusan com fan els tirans i els dictadors.
Francisco
ejerciendo su munus propheticus
denuncia con ocasión y sin ella el clericalismo que es la madre del abuso del
poder religioso y no solo en la Iglesia católica. Ya en el siglo IV apareció en
el cristianismo el clero como casta separada de la comunidad cristiana y, por
supuesto, no era la casta de los parias como en la India. Los que han vivido en palacios han sido papas y
obispos, que, por lo visto, no habían leído o habían olvidado las palabras de
Jesús: ”entre vosotros, que no sea así”.
Solo en algunos casos el abuso habitual de poder y de conciencia
del clero (jerarcas o no) termina en abuso sexual. Ya en marzo de 2010
Benedicto XVI escribió una carta a los católicos irlandeses que hizo saltar
chispas. En agosto de 2018 Francisco pidió públicamente perdón en la Misa
celebrada en Dublín para clausurar la IX JMF (Jornada mundial de las familias).
Al acabar la Cimera de febrer de 2019 del Papa amb els
principals representants dels bisbes de tot el món sobre la protecció dels
menors, Francesc va dir que els abusos sexuals sobre els menors, tant dins com
fora de l’Església, “son sempre la conseqüència
del abús de poder. I aixó es válid també en altres formes d’abusos de què son
víctimes prop de vuitanta cinc milions de nens, oblidats per tots: els nens
soldat, els menors prostituïts, els desnodrits, els segrestrats i freqüentment
víctimes de l’monstruós comerci d’òrgans humans, o també transformats en esclaus,
els víctimes de la guerra, els refugiats, els avortats i així successivament”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada